Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2010

Ο Αϊ-Βασίλης με αριθμούς

Οι γιορτές έχουν περάσει. Μπορεί να είναι λίγο έως πολύ ανεπίκαιρο αλλά έπεσε στα χέρια μου ένα άρθρο αρκετά ενδιαφέρον. Όποτε είπα να το μοιραστώ μαζί σας...

Κατ' αρχάς δεν υπάρχει κανένα γνωστό είδος ιπτάμενου ταράνδου. Αν και υπάρχουν 300.000 μη καταγεγραμμένα είδη ζωντανών οργανισμών (τα περισσότερα είναι έντομα και μικροοργανισμοί) σε καμία περίπτωση ο ιπτάμενος τάρανδος δεν συμπεριλαμβάνεται σε αυτά, είδος που κατά τα φαινόμενα μόνον ο Αϊ-Βασίλης έχει δει.

Υπάρχουν περί τα 2 δισ. παιδιά κάτω των 18 χρόνων στον κόσμο. Επειδή προφανώς ο Αϊ-Βασίλης δεν επισκέπτεται μουσουλμάνους, ινδουιστές, Εβραίους και βουδιστές, ο φόρτος εργασίας του μειώνεται στο 15%, δηλαδή φτάνει στα 378 εκατ. παιδιά περίπου. Σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Καταγραφής Πληθυσμού σε κάθε σπίτι αναλογούν 3,5 πιτσιρίκια, πράγμα που μας δίνει 91,8 εκατ. νοικοκυριά προς επίσκεψη. Υποθέτουμε ότι κάθε νοικοκυριό διαθέτει τουλάχιστον ένα καλό παιδί, γεγονός που το καθιστά άξιο επίσκεψης, σύμφωνα με την παράδοση.

Ο Αϊ Βασίλης έχει 31 ώρες στη διάθεσή του να τελειώσει τη δουλειά του -λόγω της διαφοράς της ώρας και της περιστροφής της Γης- αν βέβαια ταξιδεύει από την Ανατολή προς τη Δύση (πράγμα που θεωρούμε ότι κάνει, λόγω της πολύχρονης πείρας του). Αυτό σημαίνει 822,6 επισκέψεις το δευτερόλεπτο. Με άλλα λόγια, για κάθε σπίτι με ένα μόνον καλό παιδί, ο Αϊ-Βασίλης έχει ένα χιλιοστό του δευτερολέπτου καιρό να παρκάρει το έλκηθρο, να πηδήξει κάτω, να κατεβεί από την καμινάδα, να αφήσει τα δώρα στις κάλτσες τού κάθε παιδιού, να αφήσει και άλλα δώρα κάτω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο, να φάει ένα κομμάτι από τη βασιλόπιτα, να σκαρφαλώσει στην καμινάδα, να ανέβει στο έλκηθρο και να αναχωρήσει για το επόμενο σπίτι.

Αν υποθέσουμε, χάριν απλότητας των υπολογισμών, ότι αυτά τα 91,8 εκατ. σπίτια απέχουν ίση απόσταση μεταξύ τους, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ο Αϊ-Βασίλης θα πρέπει να διανύσει περίπου ένα χιλιόμετρο για κάθε σπίτι, δηλαδή θα πρέπει να κάνει συνολικά ένα ταξίδι 120 εκατ. χιλιομέτρων (χωρίς να υπολογίσουμε τις στάσεις για την τουαλέτα). Αυτό σημαίνει ότι το έλκηθρο θα πρέπει να κινείται με ταχύτητα 1.040 χλμ. το δευτερόλεπτο, δηλαδή 3.000 φορές περισσότερο από την ταχύτητα του ήχου. Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης αναφέρουμε ότι το ταχύτερο όχημα που έχει κατασκευαστεί από τον άνθρωπο τρέχει με 43,84 χλμ. το δευτερόλεπτο και ένας μέσος τάρανδος τρέχει το πολύ με 24 χλμ. την ώρα.

Ένα άλλο αξιοσημείωτο ζήτημα είναι το φορτίο του ελκήθρου. Υποθέτοντας ότι κάθε παιδί λαμβάνει δώρο ενός κιλού, το έλκηθρο θα πρέπει να κουβαλάει 321.300 τόνους, χωρίς να υπολογίζουμε τον ίδιο τον Αϊ-Βασίλη, του οποίου το βάρος λέγεται ότι δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο (ακόμη και χωρίς να λογαριάσουμε τα 91,8 εκατ. κομμάτια βασιλόπιτας που θα πρέπει να καταναλώσει). Ένας μέσος τάρανδος μπορεί να μεταφέρει το πολύ 150 κιλά. Ακόμη και αν δεχτούμε ότι αυτοί οι περίφημοι τάρανδοι μπορούν να κουβαλήσουν 10 φορές παραπάνω βάρος, και πάλι 8 ή 9 τάρανδοι δεν φτάνουν ούτε για ζήτω. Στην πραγματικότητα απαιτούνται 214.200 τάρανδοι. Αυτό αυξάνει το βάρος του συνολικού φορτίου (χωρίς να υπολογίσουμε το βάρος του ίδιου του ελκήθρου ούτε το βάρος του Αϊ-Βασίλη) σε 353.300 τόνους (τέσσερις φορές παραπάνω από το βάρος του μεγαλύτερου πλοίου που ναυπηγήθηκε ποτέ).

Τώρα, 353.300 τόνοι κινούμενοι με ταχύτητα 650 χλμ. το δευτερόλεπτο αντιμετωπίζουν μία τεράστια αντίσταση από τον αέρα, η οποία παράγει θερμότητα (όπως ένα διαστημόπλοιο όταν εισέρχεται στη γήινη ατμόσφαιρα). Στο πρώτο ζευγάρι ταράνδων θα αναπτυχθεί θερμότητα 14,4 τετράκις εκατ. Joule σε κάθε τάρανδο. Καταναλώνοντας τέτοιο ποσό ενέργειας, οι τάρανδοι θα εξαερωθούν ακαριαία με έναν δυνατό κρότο, αφήνοντας τους επόμενους τάρανδους εκτεθειμένους. Όλο το κοπάδι θα εξαερωθεί σε 4,26 εκατομμυριοστά του δευτερολέπτου. Εν τω μεταξύ, ο ίδιος ο Αϊ-Βασίλης θα επιταχύνεται 17.500,06 φορές περισσότερο από την επιτάχυνση της γήινης βαρύτητας. Αν ζυγίζει γύρω στα 100 κιλά (παίρνουμε την καλύτερη περίπτωση) θα γίνει χαλκομανία στην πλάτη του καθίσματος του ελκήθρου, καθώς θα δεχτεί αδρανειακή δύναμη της τάξης των 2.107.007 κιλών.

Και αν ακόμη υπήρξε κάποτε Αϊ-Βασίλης, το σίγουρο είναι ότι δεν υπάρχει πλέον!

(Το κείμενο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία στις 29/12/2001)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου