Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2011

Η τεχνολογία «μετρά» το αθλητικό πνεύμα


Για τον καταιγισμό στατιστικών που αφορούν τις επιδόσεις ποδοσφαιριστών και προπονητών πριν από το ξεκίνημα μιας μεγάλης αθλητικής διοργάνωσης όλοι γνωρίζουμε. Τι συμβαίνει όμως με τις επιδόσεις των... φιλάθλων; Της μυστήριας αυτής κατηγορίας ατόμων που παραληρούν στη θέα της ομάδας τους και δεν διστάζουν να βάψουν πρόσωπο και μαλλιά, να φορέσουν περίεργα καπέλα, να παθιαστούν και να ξελαρυγγιαστούν φωνάζοντας; Υπάρχουν άραγε διαφορές από εθνικότητα σε εθνικότητα ή οι διαφορετικές νοοτροπίες ισοπεδώνονται με φόντο το τερέν; Αραγε οι Γερμανοί καταφέρνουν να διατηρούν την ψυχραιμία τους κατά τη διάρκεια του αγώνα; Οι Ιταλοί και οι Ισπανοί είναι αθεράπευτα συναισθηματικοί; Οι Κροάτες είναι πιο επίμονοι από άλλους; Οι Πορτογάλοι έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση; Οι Τσέχοι ενδιαφέρονται περισσότερο για την ομάδα τους; Οι Ελληνες παίρνουν την αθλητική αναμέτρηση πατριωτικά;
Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα προσπαθεί να απαντήσει μέσα από μια πρωτότυπη μελέτη γύρω από τη συμπεριφορά των φιλάθλων ο ιαπωνικός κολοσσός Sharp στο πλαίσιο της επίσημης χορηγίας του στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου Euro 2012.
Συγκεκριμένα τα βρετανικά εργαστήρια της εταιρείας στην Οξφόρδη, σε συνεργασία με την αμερικανική NeuroSky, που εξειδικεύεται σε τεχνολογίες διεπαφής εγκεφάλου - υπολογιστή, δημιούργησαν τα FanLabs: ένα σύνολο κινούμενων «εργαστηρίων» που από τώρα και κατά τη διάρκεια του πρωταθλήματος θα εξετάζει την ψυχολογία και την κουλτούρα των φιλάθλων καταγράφοντας το πάθος, τον ενθουσιασμό και τη συμπαράσταση που δείχνουν στην ομάδα τους.

Στο παιχνίδι μέσω iPad
«To Βήμα» βρέθηκε πριν από λίγες ημέρες στην ισπανική πόλη Αλικάντε, όπου πραγματοποιήθηκε η πρώτη παρουσίαση του επίδοξου σχεδίου εν όψει του ποδοσφαιρικού αγώνα μεταξύ των εθνικών ομάδων της Ισπανίας και της Σκωτίας. Στο εντυπωσιακό πείραμα με έντονα αθλητικό χρώμα έλαβαν μέρος περίπου 60 δημοσιογράφοι από 13 διαφορετικές χώρες.
Η διαδικασία αρκετά απλή: με τη βοήθεια μιας εύχρηστης εφαρμογής σχεδιασμένης για iPad, οι συμμετέχοντες δημιουργούν αρχικά το προσωπικό τους προφίλ εισάγοντας κάποια προσωπικά τους στοιχεία (όνομα, ηλικία κτλ.) και την ομάδα που υποστηρίζουν. Απαντώντας στην πορεία μια σειρά ερωτήσεων γύρω από αυτήν αλλά και γενικότερων ποδοσφαιρικών γνώσεων, το προφίλ ολοκληρώνεται και ο χρήστης λαμβάνει μια πρώτη ηλεκτρονική κατάταξη σε έναν πίνακα που μαρτυρεί πόση αισιοδοξία αντλεί τελικά από την ομάδα του βάσει των απαντήσεών του ή πόσο βαθιά δέσμευση νιώθει απέναντί της.

Μετρώντας το... πάθος
Σε δεύτερη φάση οι εθελοντές καλούνται να εισέλθουν στο κινούμενο εργαστήριο που δεν είναι άλλο από ένα ειδικά διαμορφωμένο φορτηγό. Στο εσωτερικό του υπάρχουν 16 αριθμημένα καθίσματα τα οποία συνοδεύονται από μια συσκευή η οποία φοριέται στο κεφάλι και αγγίζοντας τον λοβό του αφτιού και το μέτωπο του χρήστη πραγματοποιεί βιομετρικές αναλύσεις.
Σε μια οθόνη ακριβώς μπροστά προβάλλεται ένας ποδοσφαιρικός αγώνας, ο οποίος κατά τη διάρκεια του πρωταθλήματος θα προβάλλεται ζωντανά, και ακριβώς από κάτω ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί πώς μεταβάλλονται σε πραγματικό χρόνο οι μετρήσεις σε ποσοστιαίες μονάδες που έχουν να κάνουν με την εγκεφαλική του δραστηριότητα, την προσοχή, το στρες και τον ενθουσιασμό. Οι αναλύσεις αυτές συνδυάζονται με τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου και ενημερώνεται το τελικό προφίλ των φιλάθλων ανά εθνικότητα.
«Θέλουμε να κατανοήσουμε τη συμπεριφορά των φιλάθλων και να γευτούμε λίγο από τον ενθουσιασμό και το πάθος τους» μας εξηγεί ο γενικός διευθυντής της Sharp Electronics Europe Πολ Μολινό. «Για τον λόγο αυτόν δημιουργήσαμε τα Sharp FanLabs. Αποτελούν τη δική μας συνεισφορά στην ευρωπαϊκή ποδοσφαιρική κουλτούρα, η οποία δένει αρμονικά την εταιρεία μας με το ποδόσφαιρο. Τα FanLabs φέρνουν τον αθλητισμό σε επαφή με την επιστήμη και την επιστήμη με το πάθος. Πρόκειται να μας αποκαλύψουν σημαντικά στοιχεία γύρω από τη συμπεριφορά των ευρωπαίων φιλάθλων. Γύρω από τις ελπίδες τους, τις αντιζηλίες τους, τα προγνωστικά τους για τους αγώνες, τα αστεία τους και τα συναισθήματά τους».
«Μελετούμε τους φιλάθλους με τη βοήθεια τεχνολογιών από τον χώρο της νευροεπιστήμης και της βιομετρίας, σε συνδυασμό με παιχνιδιάρικες δημοσκοπήσεις μέσα από ένα πείραμα που ονομάζουμε “fan passion score”. Το πείραμα αυτό αποτελείται από διάφορα μέρη τα οποία μας προσφέρουν πληροφορίες γύρω από την προσήλωση αλλά και τη διαφορετική νοοτροπία των ευρωπαίων φιλάθλων» καταλήγει ο ίδιος.

Πρωταθλητές Πολωνοί, Ισπανοί και Βρετανοί
Σύμφωνα με τα πρώτα αποτελέσματα της ερευνητικής προσπάθειας, οι Πολωνοί, οι Ισπανοί και οι Βρετανοί ανήκουν στην κατηγορία των πιο ένθερμων υποστηρικτών.
Ωστόσο ο κάθε λαός φάνηκε να εκφράζει την αγάπη του με διαφορετικό τρόπο: οι Βρετανοί σπεύδουν να αγοράσουν όσο το δυνατόν περισσότερα μπλουζάκια της ομάδας τους, από την πλευρά τους οι Ισπανοί δεν ντρέπονται να χύσουν δάκρια λύπης όταν η ομάδα τους χάνει, ενώ οι Πολωνοί σηματοδοτούν την παρουσία τους στο γήπεδο κάνοντας απλά... φασαρία.
Το φορτηγό της Sharp θα βρίσκεται σε περιοδεία ανά την Ευρώπη ως τον Ιούνιο του 2012, όταν θα εγκατασταθεί στις ειδικές ζώνες φιλάθλων, γνωστές ως «fan zones», στην Πολωνία και στην Ουκρανία για την τελική φάση του Euro 2012 της UEFA.
Μια ηλεκτρονική επίσκεψη στον ιστότοπο www. sharpfanlabs. com μπορεί να βάλει κι εσάς μέσα στο... πείραμα!

Πηγή

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου